Investíčné príležitosti v oblasti luxusných módných značiek
Trh s luxusnými produktmi, predovšetkým v oblasti módy, šperkov a doplnkov, sa v posledných rokoch etabloval ako jeden z najvýkonnejších segmentov globálnej ekonomiky. Hoci sa luxusné značky vždy považovali za symboly prestíže a kvality, súčasný trh ukazuje, že za úspechom týchto firiem stojí aj dôraz na inováciu, udržateľnosť a schopnosť adaptovať sa na globálne ekonomické a sociálne zmeny.
Posledný rok sme však pri väčšine najväčších a najznámejších hráčov na trhu mohli sledovať prepady. Firma Louis Vuitton Moet Hennessy odpisuje za rok približne 14 percent svojej ceny akcií, firma Kering až 41 % a firma Burberry 36 %. Naopak firma Hermés pripisuje približne 15 percent a firma Tapestry až 89 %. Poďme sa pozrieť na portfóliá týchto firiem a na to, či by ste mali o nich zvažovať ako o potenciálnych adeptoch do vášho portfólia v roku 2025.
Základnou premennou sú úrokové sadzby
To, čo sa v poslednom roku dosť zmenilo, je dopad úrokových sadzieb (a tým drahšie peniaze) na správanie spotrebiteľov. Už začiatkom roku 2023 sme mohli vidieť, že rast úrokových sadzieb spôsobil, že sa predávalo menej nehnuteľností. Taktiež sa posledný rok predávalo menej áut, či už na primárnom alebo na sekundárnom trhu. Utrpel taktiež aj cestovný ruch. A v neposlednom rade spotrebitelia v takomto prostredí vysokých úrokových sadzieb zvažujú, či si budú aj naďalej kupovať luxusné oblečenie a doplnky.
Poďme sa pozrieť na 5 zvučných mien firiem z tohto sektora.
1. LVMH - kráľ luxusného trhu
Louis Vuitton Moet Hennessy (LVMH) je nepochybne najväčším a najvplyvnejším hráčom v oblasti luxusného tovaru. Tento francúzsky konglomerát vlastní viac než 70 svetoznámych značiek, medzi ktoré patrí Louis Vuitton, Dior, Fendi, Sephora, Hennessy a mnohé ďalšie. LVMH vykázal v posledných rokoch neustály rast, ktorý sa opiera o silnú globálnu expanziu, najmä v Ázii a na Blízkom východe.
V roku 2023 dosiahla spoločnosť historické tržby, pričom jej zisk z operácií v oblasti módy a kožených výrobkov vzrástol o 17 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Hlavným ťahúňom rastu bolo výrazné zlepšenie predajov vo vysoko ziskových segmentoch, ako sú Louis Vuitton a Christian Dior, ktoré majú silnú pozíciu medzi ultra-luxusnými značkami. Okrem toho spoločnosť investovala do technologických inovácií a digitálnych platforiem, čo jej umožnilo lepšie oslovovať mladších, digitálne orientovaných spotrebiteľov. V roku 2024 im tržby poklesli hlavne kvôli spomínanému dopadu vyšších úrokových sadzieb na segment spotrebiteľov a tiež kvôli poklesu predajov v Číne.
Na rok 2025 sa predpokladá, že LVMH bude naďalej dominovať trhu s luxusným tovarom, pričom bude pokračovať v rastových iniciatívach v Ázii a posilňovaní svojej pozície v oblasti e-commerce. Dôležitými faktormi úspechu budú aj investície do udržateľnosti a environmentálne zodpovedného podnikania, ktoré sa stávajú čoraz dôležitejšími pre moderných spotrebiteľov.
Vývoj akcií spoločnosti LVMH
2. KERING - luxusný gigant s dôrazom na udržateľnosť
Kering, francúzsky konglomerát, ktorý vlastní niektoré z najprestížnejších svetových značiek ako Gucci, Saint Laurent, Balenciaga, Bottega Veneta a ďalšie, je ďalším lídrom na trhu. Značka Gucci, ktorá tvorí väčšinu tržieb Keringu a je symbolom moderného luxusu a naďalej dominuje najmä v segmente high-end módy.
V posledných rokoch Kering zaznamenal stabilný rast, no zároveň sa spoločnosť sústredí na prispôsobenie svojho portfólia novým spotrebiteľským trendom, ako je zvýšený záujem o udržateľnosť a ekologickú produkciu. V rámci tohto úsilia Kering vyvinul ambicióznu stratégiu, ktorá zahŕňa znižovanie emisií, transparentnosť v dodávateľskom reťazci a podporu cirkulárnej ekonomiky. Firme sa však vôbec nevydaril rok 2024, kedy predaje jej vlajkovej lode (a to značky Gucci, ktorá tvorí väčšinu portfólia) poklesli o 25 %. Spoločnosti teda prestala fungovať stratégia, pri ktorej profitovala hlavne z predaja jednej značky. Vývoj akcií firmy môžete nájsť na tomto linku.
Pre rok 2025 sa predpokladá, že Kering bude pokračovať v inovovaní svojich značiek, pričom sa zameria na mladšie generácie spotrebiteľov a na trhy v Ázii a Južnej Amerike. Výzvy, ako je konkurencia zo strany LVMH a Burberry, budú naďalej existovať.
3. BURBERRY - tradičný britský luxus v novom šate
Burberry, britská značka známa svojimi ikonickými plášťami a károvaným vzorom, v posledných rokoch prešla rozsiahlymi zmenami, ktoré jej pomohli znovu sa etablovať na trhu s luxusným tovarom. Pod vedením Riccarda Tisciego, ktorý prišiel do spoločnosti v roku 2018, sa Burberry podarilo posunúť značku do moderného, digitálne orientovaného segmentu, pričom stále zostalo verné svojej histórii a britskému dedičstvu.
Burberry zaznamenala v roku 2023 silný rast, pričom predaje najmä v oblasti oblečenia a módnych doplnkov stúpli. Vďaka silnému portfóliu produktov a úspešnej implementácii digitálnych kanálov sa spoločnosti podarilo zaujať nových spotrebiteľov. Burberry tiež investovala do nových technológií a digitalizácie zákazníckych skúseností, čím si udržala konkurencieschopnosť. V roku 2024 jej tržby poklesli o 20 % a za poklesom stojí hlavne pokles predajov v Číne, ktorá tento rok robila vrásky na čele viacerým firmám v tomto segmente.
Do roku 2025 sa očakáva, že Burberry bude pokračovať v expanzii a posilňovaní svojich obchodných kanálov, pričom zvlášť veľký potenciál je v oblasti Ázie, kde luxusné značky zaznamenávajú vysoký dopyt. Ďalšou kľúčovou oblasťou bude pokračujúca digitalizácia, ktorá umožní Burberry osloviť širšie publikum.
Vývoj akcií spoločnosti Burberry
4. TAPESTRY - americký luxus s rozmanitým portfóliom
Spoločnosť Tapestry pôsobí zasa v Amerike. Vlastní značky ako Coach, Kate Spade a Stuart Weitzman a etablovala sa ako významný hráč na trhu s luxusnými koženými doplnkami a obuvou. Značka Coach, ktorá je najväčšou časťou portfólia Tapestry, v posledných rokoch ukázala značný rast, pričom jej podiel na trhu v USA je veľmi silný.
Rok 2023 bol pre Tapestry rokom rastu, najmä vďaka zvýšenému dopytu po produktoch Coach a Kate Spade. Tapestry sa tiež snaží rozšíriť svoje pôsobenie na medzinárodných trhoch, najmä v Ázii a Európe, kde stále existuje veľký potenciál pre expanziu. Okrem toho sa firma sústredí na udržateľnosť, pričom v rámci svojej stratégie podporuje ekologickú výrobu a zodpovedné obchodné praktiky. Rast tržieb v roku 2024 vychádza približne na 12 %, ale za to rast akcií je za posledný rok takmer o 89 %! Spoločnosti naviac prospela výhra Donalda Trumpa ako amerického prezidenta. Vývoj akcií firmy si môžete pozrieť na tomto linku.
Výhľad na rok 2025 naznačuje, že Tapestry bude pokračovať v raste, pričom jej úspech bude závisieť od schopnosti efektívne spravovať svoje značky a prispôsobiť ich aktuálnym trendom. Vzhľadom na rastúci dopyt po kvalitných kožených doplnkoch a obuvi sa spoločnosti predpokladá pokračovanie v pozitívnom trende.
5. HERMÈS - nezastaviteľný rast a exkluzivita
Hermès, francúzska značka, ktorá je synonymom pre najvyššiu kvalitu a exkluzivitu, naďalej dominuje trhu s luxusnými výrobkami, najmä v segmente kožených výrobkov a šperkov. Hermès sa vyznačuje veľmi silným brandom, ktorý sa sústreďuje na exkluzivitu a zameriava sa na najbohatších zákazníkov.
V roku 2023 Hermès vykázala rekordný rast tržieb, pričom najvýraznejším segmentom bol predaj luxusných kabeliek a šperkov. Svoju pozíciu si značka udržiava vďaka neustálemu zlepšovaniu kvality produktov a striktnej kontrole nad distribúciou, čo zabezpečuje jej exkluzivitu. Podobne to bolo aj v roku 2024 a tržby spoločnosti narastajú o 11 percent a podobným tempom (o 15 %) narastajú za posledný rok aj ich akcie. Spoločnosti sa veľmi dobre darí zaujať najmä spomínaný segment bohatých zákazníkov.
Výhľad na rok 2025 naznačuje, že Hermès bude pokračovať v expanzii, pričom sa zameria najmä na udržanie svojej exkluzivity a rozširovanie predaja v Ázii. Tento trend bude podporený pokračujúcim dopytom po luxusných výrobkoch a silným postavením značky na globálnom trhu.
Vývoj akcií spoločnosti Hermes International
Záver
Ako som uvádzal na začiatku článku, hlavnou premennou toho, ako sa bude dariť luxusným módnym značkám, sú úrokové sadzby. Tie budú určovať, ako sa budú k nákupu luxusného tovaru správať spotrebitelia. Úrokové sadzby síce klesajú, ale kým sa tento pokles reálne premietne v ekonomikách, bude určitý čas trvať. Preto je potrebné zamerať sa na segment zákazníkov, ktorých pri rozhodovaní o kúpe týchto luxusných značiek neovplyvňuje aktuálna ekonomická situácia (a teda na tých najbohatších). Túto stratégiu majú podľa môjho názoru najlepšie zvládnutú firmy Hermès a Louis Vuitton Moet Hennessy. Ďalšou podstatnou premennou je boj o Čínu a teda o to, ktorá firma sa najbližšie roky dokáže najviac rozrásť v tejto krajine.
Firmy, ako je napríklad Kering, vyzerajú veľmi zaujímavo na zainvestovanie. V prípade Keringu je pomerne veľké riziko značky Gucci, ktorá tvorí takú časť portfólia, že vždy budú celkové výsledky Keringu odrazom predaja značky Gucci. Keringu bude preto podľa môjho názoru trvať oveľa dlhší čas, kým sa z týchto prepadov spamätá.
Pre tých z vás, ktorí sa neviete rozhodnúť, do ktorej firmy investovať, odporúčam vybrať si niektorý z ETF fondov, napríklad tento.
Zároveň to vnímam tak, že aktuálne sú viaceré iné sektory, ktoré sú zaujímavejšie na zainvestovanie ako tento sektor luxusných tovarov. Postupne sa v článkoch dostaneme aj ku nim.