ZOZNAM ČLÁNKOV PRE VÁS

Investičné trendy, ktoré nastali v roku 2021

 

Máme tu koniec roka, kedy väčšinou zhŕňam, ako dopadol po investičnej stránke stránke celý rok. Táto téma by určite bola súčasťou článku, pokiaľ by som ju už nestihol zhrnúť v tomto poslednom videu. Môžete si teda prečítať viac o tom, ako sa darilo americkému akciovému trhu v uplynulom roku.

Nejaký ten sumár tu ale predsa len bude. Vhodnou témou sú podľa mňa práve investičné trendy, ktoré sme v roku 2021 zažili. Niektoré majú počiatky ešte v roku 2020, kedy ich viac umocnila pandémia. Rozmach iných nastal práve v roku 2021. Či už sú v prvej alebo druhej skupine, je dôležité, aby sme ich vnímali, pretože nám môžu pomôcť v našom dlhodobom investičnom vnímaní. Poďme si ich prejsť.

1. Zelené investície

Zelené investície alebo ESG investície vysvetľujem detailne v tomto videu. Tie sa dostali do popredia práve v posledných 2 rokoch a pokiaľ ste aspoň trochu investične aktívnou osobou, mohli ste si všimnúť, že firmy si dávajú dôraz na to, aby boli ESG.

V praxi ide o investície, ktoré sú prospešné pre životné prostredie, pre zamestnancov a tiež pre dodávateľov alebo odberateľov. Viac ale v uvedenom videu, kde sa dozviete napríklad aj to, ktoré firmy za ESG považujem a naopak, ktoré sem nezaraďujem. Ide podľa mňa o trend, ktorý môže byť dlhodobo zaujímavý a určite sa oplatí dať naň dôraz. Iba firmy, ktoré spĺňajú tieto 3 aspekty, podľa môjho názoru dlhodobo a efektívne prežijú. 

Ako som spomínal vo videu, nezaraďujem sem výrobcov čipov, automobilov výrobcov elektroniky.

 
 

2. Jednoduché aplikácie na investovanie

Môžeme ich brať nie ako trend, ale skôr ako nástroj na využitie investičných trendov (teda pokiaľ neinvestujeme priamo do akcií firmy, ktorá ich vytvorila). Ide o aplikácie ako napríklad Robinhood, Revolut alebo eToro. Trend spočíva v tom, že človek, ktorý napríklad nebol nikdy v kontakte s burzou, si dokáže pomerne jednoducho svojpomocne investovať do akcií konkrétnych spoločností. Prípadne ETFiek, komodít a iných investičných nástrojov.

 

Všimol som si, že majú viacero parametrov:

1. Jednoduché ovládanie. Majú pomerne jednoduché ovládanie a čo najmenej funkcií, ktoré sa pri kúpe využívajú, aby sme niekam zainvestovali;

2. Jednoduché pojmy ako investovať, kúpiť za trhovú cenu a pod. Môžeme si všimnúť, že zložitejšie pojmy ako napr. bid/ask, limitná cena a podobné odpadávajú. Je to preto, aby mali ľudia čo najviac prístupný vstup na burzu bez rozsiahleho štúdia týchto pojmov.

3. Nákup častí akcií. Teda investor môže kúpiť napr. 10,2 akcie, ak mu kapitál nevychádza na celých 11 kusov akcií. Prístupné sú teda aj napríklad akcie Amazonu a Googlu, pri ktorých nemusíme kupovať akcie za štvorcifernú sumu. Môžeme nakúpiť iba časť akcie, teda napríklad 0,3 akcie.

4. Slabšia edukácia a väčší marketing, ktoré vnímam tak, že väčšia početnosť mailov spočíva v hesle „rýchlo nakúp toto...,“ ktorá má prednosť pred informovaním o fundamentoch danej firmy. Investor tak možno firmu pozná, páči sa mu ako investícia, ale nikto mu nikde nepovedal, že treba si naštudovať okrem iné aj jej finančné ukazovatele.

Páči sa mi takéto uľahčenie, pretože hranice investovania sú prístupné širšej verejnosti. Na druhej strane sa mi nepáči prístup príliš veľkého marketingu, ktorý ide na úkor kvalitného vzdelania. Keď vám príde napríklad mail „kúpte cez nás akcie Tesly,“ nikto vám nenapísal, či Tesla spĺňa dlhodobé parametre na ziskovú investíciu. Naopak edukácia o finančných ukazovateľoch alebo o tom, že Tesla predala niekoľko kusov áut určitému odberateľovi, je lepšou informáciou pre investora, pre ktorého je tým pádom väčšia pravdepodobnosť, že spoločnosť bude dlhodobo v zisku. 

3. Meme stocks

Sú akcie firiem, ktoré sú založené na extrémnej propagácii medzi retailovými investormi. Akcie samé o sebe častokrát ani nemajú hodnotu, ktorú im prisudzuje burza. Niektoré meme akcie sú pre mňa tieto (a naozaj sa mi potvrdilo, že z roka na rok ich cena poklesla), ale tie hlavné meme stocks v najširšom slova zmysle boli BlackBerry, AMC Entertainment Holdings alebo GameStop.

Vývoj akcií meme stock firmy GameStop Corp.

Celá propagácia spočívala v tom, že sa veľká skupina retailových investorov dohodla o hromadnej kúpe akcií týchto firiem. Len tak si povedali, že spravia na nich „pump and dump.” Ide o teóriu „posledného blázna,“ ktorá spočíva v tom, že kto bude tým posledným bláznom, ktorý je ochotný za akcie zaplatiť čo najvyššiu cenu predtým, ako na nej nastane extrémny prepad. Pri prepade investor riskuje hromadné straty a aj to, že ak by akcie po poklese aj dokúpil, nikdy sa nevrátia na pôvodnú úroveň, čo je dosť možné. 

Pozor, nemýľme si to s kvalitnými firmami, ktoré pokiaľ dlhodobo rastú, dip je príležitosťou zainvestovať.

Tieto akcie sú, na môj podiv, stále v medziročnom zisku, ale málokto z nás mal o nich informácie pred rokom. Možno chvíľu po tom, ako sa ich publicita začala zväčšovať. Išlo teda o trend, ale o špekulatívny trend a do ktorých sa ja určite nezapájam. Jediné, čo sa mi páčilo na tejto situácii je to, že keď sa retail na burze zoskupí, dokáže mať určite obrovskú silu.

Ak máte nejakú meme stock v portfóliu, počítajte s väčšou volatilitou a tým, že tieto firmy budú mať zvýšenú volatilitu kvôli častým nepodstatným správam.

 

4. Umelá inteligencia

Umelá inteligencia alebo artficial intelligence je v technológiách aktuálne využívaná takmer kdekoľvek. Používa sa v oblastiach ako robotika, samojazdiace autá, smartasistenti, smart healthcare manažment, automatické investovanie, chatbotovia, live čety na stránkach a ďalších. Príkladom môže byť pri Macbookoch hlasový vyhľadávač Siri, pri Tesle umelá inteligencia (ktorá dokáže šoférovať za vás) alebo pri Amazone ich systém, ktorý dokáže vyhodnotiť, čo na základe vášho online správania chcete v tomto eshope nakúpiť. 

Tento trend je zaujímavý a myslím si, že zároveň nevyhnutný. Určite ho odporúčam dlhodobo sledovať a ostane tu dlhodobo.

 

5. Digitálna zábava

Nastala najmä od prvých lockdownov. A môžeme sem zaradiť sektor médií, virtuálnej reality, ešportov a pod. Vďaka pandémii sa jej napredovanie umocnilo aj v roku 2021. Či už pandémia bude alebo nie, tento trend je podľa môjho názoru okrem jeho sily aj dlhodobý. Viac a viac vecí sa bude presúvať z fyzického prostredia do domácností, a preto sa do neho oplatí investovať. Teda môžete sa zamerať na mediálne firmy, ktorým veríte. Myslím, že napríklad z tradičných TV staníc prechádza „investičný puk“ skôr na firmy ako je Netflix. Obľuba virtuálnej reality tiež stúpa a dá sa použiť taktiež aj z domáceho prostredia. A tiež ešporty. Viac a viac detí preferuje skôr zahranie futbalu si cez online prostredie na to, aby mali vyjsť von na ihrisko.

Ak to zhrnieme, trendy, ktoré prišli najmä v roku 2021, tu máme. Niektoré boli iba výstrelkom, iné asi budú dlhodobé. V prípade, že ich chcete využiť na investovanie, buďte hlavne obozretní, kam investujete. Niektoré trendy vám investične môžu pomôcť a zasa iné uškodiť. Ak si nie ste istí, máte možnosť sa so mnou poradiť