ZOZNAM ČLÁNKOV PRE VÁS

Hodnotové vs. rastové investície

 
growth, value.jpg

Hodnotové a rastové investície je dôležité rozoznávať. Odporúčam zostaviť portfólio, kde budú zahrnuté obe skupiny aktív. Poďme sa pozrieť, čo ktoré z nich znamenajú. Bližšie vysvetlenie a aká je vlastne situácia na trhu, som vám opísal v tomto videu

 

Hodnotové investície sú také, ktorých základným cieľom je udržanie a zvýšenie hodnoty investovaného majetku primeraným tempom. Ak by náhodou nestala na tomto investičnom nástroji nejaká korekcia, vyklesaná investícia sa rýchlo vráti na pôvodnú úroveň, keďže je odôvodnená hodnotou. Ukážeme si, akými spôsobmi takúto hodnotu stanoviť. Hodnotové firmy nájdete aj v tomto mojom článku

Rastové investície sú naopak tie, ktorých cieľom je navýšiť hodnotu portfólia. Nezaujíma nás nič iné, nič nemusí byť fundamentálne číslami podložené, iba percentuálny nárast tohto aktíva alebo aktív.

Pre niektoré sektory je typický rast a pre ďalšie zasa hodnota.

 

Rozlišujúcich kategórií, podľa ktorých môžeme firmy zaradiť do jednotlivých kategórií, je viacero. Je to hlavne podľa percentuálneho nárastu. Tie s prudkým rastom sú rastové. Naopak tie, ktorých hodnota rastie postupne, sú hodnotové. Ďalej sú dôležitými kritériami tiež:

1. Trhová kapitalizácia;

2. Ukazovateľ P/E;

3. Vývoj tržieb;

4. Účtovná hodnota akcie;

5. Emočný vzťah ku firme.

 

Pred tým, ako si pôjdeme rozoberať jednotlivé faktory, uvediem, kde možno takéto firmy hľadať. Keď sa pozrieme na americkú burzu, ktorá je na jednej strane najznámejšia a venujem sa jej najradšej, môžeme hľadať v indexoch. Hodnotové firmy budeme hľadať určite v indexe DOW JONES a aj v S&P500. Naopak, rastové firmy na NASDAQu a tiež v indexe iShares Russell 2000, ktorý zahŕňa small cap firmy. 

Trhová kapitalizácia rozdeľuje firmy jednoducho. Spoločnosť, ktorá má veľkú kapitalizáciu, by mala byť skôr hodnotová ako rastová. Táto hranica subjektívna, u mňa je to 100 mld. USD. Predsa len, ak vyrastiete z 10 mld. USD na 15, percentuálny nárast je oveľa vyšší ako keď pôjdeme zo 100 mld. na 105 mld. dolárov. Ak zoberieme do úvahy tento faktor, tak napríklad firma T-Mobile US bude hodnotová, pretože má kapitalizáciu okolo 176 mld. $:

 
 

A firma Biglari Holdings z Russell 2000 má market cap okolo 452 miliónov a preto ju môžeme označiť skôr za rastovú (na základe tohto parametra):

 
 

Ukazovateľ P/E rozdeľuje firmy tak, že tie, ktoré majú dlhodobé udržateľné úrovne P/E do 30, si udržiavajú svoj zisk a cena je v pomere k dosahovanému zisku primeraná. Naznačuje to rozhodne hodnotu. Naopak, tie rastové nemusia mať stanovený P/E, prípadne ho majú zbytočne extrémne vysoký. Firma Apple má P/E okolo 28 a firma Workday stanovené P/E nemá. Apple naznačuje vyššiu hodnotu.

 
 

Vývoj tržieb naznačuje, či je firma skôr stabilnou na trhu alebo výrazne rastovou. Tie rastové budú mať vyšší rast za posledné roky. Porovnávam firmu JD.com a firmu Costco Wholesale Corporation. Firma Costco má rast tržieb za posledných 5 rokov na úrovni 7,5 % ročne, zatiaľ čo JD vedie číslom 32 % ročne. Ročný percentuálny rast JD pred poklesmi, ktoré nastali, bol oveľa vyšší ako pri Costco a preto je jednoznačne rastová.

 

Účtovná hodnota akcie. Hodnotové firmy môžu mať svoju book value blízko trhovej ceny. Book value, teda účtovná hodnota vyjadruje, za akú sumu by sa firma na akciu vedela predať (ak rátame iba s jej aktívami). Nie je to vždy 100 % indikátor, pretože nájdeme aj kvalitné firmy, ktoré majú účtovnú hodnotu nízku a reálna cena odpovedá férovej cene. Napr. firma Petroleo Brasileiro S.A. – Petrobras má účtovnú hodnotu na akciu na úrovni 8,96 $ a trhovú cenu 9,68 USD. To vyjadruje jej podloženú hodnotu. Ak nájde investor takúto firmu a investuje do nej, akcia by nemala ostať dlhodobo pod účtovnou hodnotou. 

Emočný vzťah ku firme väčšinou platí o firmách, ktoré sú známe, prípadne majú nejakú zaujímavú technológiu. Viete si to asi dobre predstaviť, že keď ide o spoločnosť, ktorá vyrába niečo revolučné alebo poskytuje zaujímavé služby, chcete ju mať v portfóliu. Platí to napríklad o firme NIO, ktorú môžeme zaradiť do skupiny rastových.

Naopak, firma, ktorá nie je v rámci elektromobilov až taká rozvinutá, nemáme ku nej až taký emočný vzťah, ale zasa môže byť viac hodnotovou, je Toyota:

Záver je teda taký, že je vhodná kombinácia oboch firiem v portfóliu a teda nielen rastových, ale aj hodnotových. Nikde samozrejme nie je písané, že hodnotová firma nemôže byť zároveň rastovou. Posledný rok sme videli divoké tempo rastu aj pri niektorých hodnotových firmách. Poklesy by však mali lepšie zvládať hodnotové firmy.

V prípade otázok ma neváhajte kontaktovať. A ak sa vám páčil, zazdieľajte ho s vašim investičným okolím.