FOMO efekt a spôsob, akým na ňom zarobiť
FOMO efekt alebo v skratke FOMO je odvodený zo skratky „fear of missing out“ a predstavuje strach z ušlej príležitosti. Tento strach vzniká v bežnom každodennom živote. Prejavuje sa tak, že niečo chceme robiť alebo niekde chceme byť a to iba z toho dôvodu, aby nám náhodou niečo neutieklo.
Asi najznámejší príklad má podobu sociálnych sietí, ktoré si želá náš mozog pravidelne scrollovať práve preto, aby videl čo najviac noviniek, ktoré ľudia majú a aby mu neunikla žiadna podstatná informácia. Ale veľký pozor! FOMO efekt dokáže vytvoriť závislosť. Závislosť na zbytočných aktivitách, s ktorými ale vo finále spokojní nebudeme. A budeme sa im napríklad venovať namiesto zmysluplných vecí, ktoré sme v tom čase mohli robiť. Oberie nás tiež teda o čas.
FOMO pri investovaní
Je to, ktoré nás zaujíma najviac a preto si ho ideme rozobrať do detailov. Pri investovaní nás môže FOMO neobrať iba o čas, ale najmä o peniaze. Tým, že využijeme príležitosť, ktorá je podľa nás práve teraz zaujímavá, ale nie je správna. Pomimo toho sme však tú správnu nevyužili a mohli sme na nej zarobiť. V praxi spočíva vo výbere extrémne špekulantského aktíva.
Inak je frekventovane používané v oblasti kryptomien, ale teraz si ho ideme ukázať práve na akciovom trhu. Väčšinou má tento efekt danú postupnosť:
1. Dočítate sa o niečom zaujímavom, do čoho môžete investovať. To vám dá prvotnú informáciu napríklad z médií a zamyslíte sa nad tým, že „čo keby ste si mohli privyrobiť nejaké peniaze pomimo toho, čo robíte.“ V správach ide o „horúcu informáciu“ týkajúcu sa investovania.“
2. „Hecovacia fáza“ nastáva vtedy, ak vás táto samotná správa prinúti, aby ste sa do tejto investície zapojili. Ak to nebude správa, tak to môže byť aj váš známy. Pokiaľ sa mu podarí na niečom rýchlo zarobiť a pochváli sa vám s tým, vaša prirodzená reakcia spočíva v tom, že zarobiť chcete aj vy. Tak zainvestujete. Bez ohľadu na prehnane vysoké ceny na finančnom trhu.
3. Pasca na vaše peniaze je bod, kedy sa zistí, že táto informácia bola iba rýchlym emotívnym rozhodnutím, ktoré nebolo správne, lebo graf, kam ste investovali, začne prudko klesať. A prichádzajú zložité rozhodnutia, čo robiť ďalej...
Pri akejkoľvek pozitívnej správe pamätajte na toto:
Druhy FOMO
Osobne rozoznávam 3 druhy FOMO a tieto sú to:
1. Zlé FOMO;
2. Čerstvé FOMO na kvalitnej firme;
3. Zaniknuté FOMO na kvalitnej firme.
Zlé FOMO spočíva v tom, že graf vyhnala smerom nahor iba informácia, že nejaké aktívum je práve teraz zaujímavé a jeho cena bude pravdepodobne narastať. Nič viac. Zlé fomo je to preto, lebo na grafe bude taký tradičný „pump and dump.“ Ten predstavuje prudký nárast grafu a potom prudký pokles, pričom väčšinou cena ostane dlhší čas vyklesaná a vôbec sa už nemusí vrátiť na pôvodné úrovne. Veľmi pekným príkladom je tulipánová kríza v Holandsku, kde iba tulipánová mánia a dav vyhnali ceny tulipánov do nadrozmerných výšok. Pozrite sa sami, ako to dopadlo:
Pri tejto forme FOMO je ideálne z neho profitovať ešte pred jeho vznikom alebo v skorej, ranej fáze. Tieto informácie treba mať čím skôr a nakúpiť, v tomto prípade cibuľky tulipánov. Niekedy budeme mať iba šťastie, že takéto aktívum budeme mať kúpené. A vidíme, že graf sa na pôvodnú úroveň už nevrátil.
Keďže sme ale pri akciách, ukážme si príklad z iného súdka, ale s rovnakým menovateľom. Tým je enormný rast a potom pokles, ktorý sa nevrátil. A je to známa investícia Isaaca Newtona:
Výsledok rovnaký a FOMO efekt by bolo možné využiť v ranom začiatku celého grafu. Inokedy už vôbec. To, čo spravil Isaac Newton, že sa vrátil naspäť do grafu, bola zásadná chyba. Pamätajte si, že nikdy nenakupujeme za prehnane vysoké ceny po prudkom raste! Celkovo na tieto FOMO efekty treba mať správny „investičný čuch.“
Príklad takýchto firiem môžete hľadať aj na liste firiem z kauzy wall street bets.
Čerstvé FOMO na kvalitnej firme sa týka prudko rastúceho grafu pri dobrej firme. Táto situácia môže vzniknúť napríklad tým, že vyjde správa o tom, že túto firmu sa niekto chystá kúpiť. Graf akcie väčšinou po tejto správe „vystrelí“ a následne začne konsolidovať. Možnosť nákupu je skvelá práve v prebiehajúcej korekcii!
Na tento prípad som hľadal nejakú vhodnú akciu, avšak nepodarilo sa mi ju nájsť.
Zaniknuté FOMO na kvalitnej firme už dávno nie je aktuálne. Také hodnotím napríklad prepady na konci roku 2018, kedy trhy začali z ničoho nič klesať. Správy postupne viac a viac medializovali prepady a to, či náhodou neprichádza kríza. Jeden známy sa chcel dokonca so mnou staviť, že akciový trh bude o rok nižšie ako bol vtedy. Škoda, že som to nezobral :/
Tu je príklad kvalitnej firmy, ktorá na toto FOMO v čase príjemného rastu doplatila a potom sa dala využiť na pekný nákup:
Ako využiť toto FOMO? Počkať, kým prejde a kvalitnú spoločnosť po zániku FOMO budeme nakupovať za naozaj atraktívnu cenu. Špekulanti, ktorí mali zainvestované v tejto druhej najväčšej firme v sektore egamingu, z nej rýchlo poodchádzali.
Ako výsledok tohto FOMO hodnotím aj krízy a hlavne tie nezmyselné. Jednou z nich určite bol čierny pondelok v roku 1987, ktorý dal peknú príležitosť na nákupy/dokupy a bol krásnou medzizástavkou v následnom raste.