Investičné ciele na rok 2021
Vždy, keď nám jedno investičné obdobie skončí (ideálne rok) a druhé začne, je potrebné naplánovať si investičné ciele. Po vyhodnotení predošlého roka.
Niekto to robí, niekto zasa nie. Ale pamätajme na to, že bez toho, aby sme mali stanovené, kam sa chceme dostať, sa tam dostaneme ťažko. Ďalším extrémom je zasa to, keď máme ciele príliš vysoké. Ak sa nám ich nepodarí splniť, môže nás to odradiť. A zbytočne...
Zhrnul som teda 5 možností, na základe ktorých môžeme investičný cieľ určiť. Je ich samozrejme viacero. A poviem vám, ktorý z nich som si vybral ja. A nebude to iba jeden. Čítajte teda ďalej.
Investičný cieľ podľa nášho cieľa. Je úplne jednoduchý. Pokiaľ je Vaším cieľom zarobiť investovaním na dovolenku, ktorá stojí napríklad 1.000 eur, musíte sa trošku pohrať s prepočtami. Pokiaľ máte k dispozícii kapitál napríklad 10 tisíc €, je potrebné zarobiť z nich 10 % ročne, aby sme sa dostali na 1.000 eur v čistom. Ak však berieme do úvahy aj daňové hľadisko, kde daň je 19 %, tak potrebný percentuálny výnos vypočítame takto:
Požadovaný hrubý výnos = Čistý výnos (%) : (1 – daň/100).
A teda 10 % : (1 – 19/100) = 12,35 %. Dostávame sa tak ku výnosu, ktorý je pre nás potrebný, aby sme splnili náš ciel na najbližší rok, ktorým je dovolenka. Celkový hrubý výnos tak musí byť 1 235 €.
Investičný cieľ nad infláciou sa používa skôr pre konzervatívnych investorov. A znamená ročne prekonať úroveň inflácie, ktorá sa nachádza aktuálne na SR na úrovni 1,5 % ročne. Princíp je v tomto prípade ten, že investovaním udržíme hodnotu peňazí, ktoré máme. Ideálnym spôsobom v tomto prípade je práve zlato. Do žltého kovu sú takéto možnosti investovania. Nestane sa nám tak to tradičné, že v obchode budeme nakupovať stále za drahšie a drahšie. Ale cena toho, čo kupujeme, bude stále rovnaká. Mne výnos mierne vyšší ako inflácia pri investovaní nestačí.
Investičný cieľ podľa indexu hovorí, že chceme dosiahnuť výnos na úrovni indexu stanovenej krajiny. Indexov je veľké množstvo, ale najviac sa používajú práve MSCI world a S&P500. S&P500 zahŕňa 500 US firiem, čo v globálnom meradle relatívne stačí. MSCI zahŕňa aj zahraničné firmy a prakticky v ňom nájdeme zastúpenie každej časti sveta, dokonca aj Pacifiku.
U mňa je základnou podstatou pri investovaní do akcií prekonať rast skupiny akcií, teda indexu a to S&P500. Ak by som ho neprekonal, mohol by som investovať rovno do neho. Tento ukazovateľ využívam rád a sledujem ho vždy na týždennej/ročnej báze.
Prekonanie % dlhu
Výnosové percento sa dá stanoviť aj podľa percenta, ktoré máme na dlhu. Dajme si rovno príklad. Majme hypotéku s úrokovou sadzbou 0,6 %. Počítajme s infláciou 2 % ročne, ktorú tiež do toho treba započítať. Dostávame sa tak na požadovaný výnos 2,6 percenta, ktoré sú potrebné dosiahnuť, aby sme boli v pluse. S iným majetkom, samozrejme, ako s tým, ktorý viažeme v nehnuteľnosti.
Ďalej napríklad spotrebný úver so sadzbou 6 % p. a. Vieme, že dlhodobo máme možnosť mať niekde inde z investovaných prostriedkov výnos napr. 10 % ročne. 6 % + 2 % inflácia je 8 % a teda dáva zmysel zobrať dlh na takúto sadzbu, ideálne, ak nám tieto alebo ďalšie peniaze vytvárajú vyšší výnos.
Ak nám z príjmu po úhrade výdavkov ostanú nejaké peniaze, čo by ostať mali, je potrebné nechať ich pracovať pre seba zloženým úročením a so zaujímavým zhodnotením. Začnime šetrením peňazí a to je prvý krok. Inak ľudia zvyknú pobrať dlhy a vytvárať tak výnosy niekomu inému.
Určenie vlastnej hranice výnosu
Je druhý spôsob, ktorý využívam. A spočíva v tom, že si určíme výnos, pod ktorý nie sme ochotní ísť, ak niekam investujeme. U mňa je to dvojciferné minimum a teda 10 % p. a., ktoré požadujem, ak kamkoľvek vložím alebo zaviažem peniaze. Áno, môže sa stať, že príde rok, keď sa tých 10 percent nepodarí dosiahnuť. Ale dlhodobo by sa tento cieľ splniť mal.
Predpokladal som, že ani spomínaný index S&P500 nedosiahne tento rok plusový výnos, prípadne skončí tesne okolo nuly. A výsledok je napokon + 15 percent medziročne, čo sú pekné čísla. Nejaký rok môže byť aj stratový. Ale je potrebné, aby bol spriemerovaný ročný výnos dvojciferný. Pri manažmente aktív treba mať stratégiu.